Banan

Banan (Musa L., Musella (Franch.) C.Y.Wu) – rodzaj bylin z rodziny bananowatych obejmujący około 80 gatunków. Występują one pomiędzy zwrotnikiem Raka i zwrotnikiem Koziorożca w Azji, Afryce i Australii. Pod koniec XIX wieku banany pojawiły się w krajach europejskich.

Wonny owoc, pochodzący z Azji, obecnie rośnie w tropikalnych obszarach obu półkul.

Banany bogate są w potas i stosowane w leczeniu nadciśnienia, a także do odtruwania organizmu. Zawierają dużą ilość tryptofanu – aminokwasu, który przekształca się w serotoninę, hamujący przekaźnik nerwowy, obniżający aktywność nerwową.

Stąd banany są pokarmem uspokajającym, szczególnie kiedy spożyje się je z mlekiem przed snem.

Działają łagodząco na wyściółkę jelit, nawilżając ją, i chociaż zwykle stanowią pokarm dzieci, są bardzo dobrym pożywieniem dla ludzi starszych, cierpiących na nadciśnienie, niestrawność i ogólne osłabienie.
Banany
Banany nie w pełni dojrzałe mają właściwości ściągające i można je stosować w leczeniu biegunek i hemoroidów.

Dojrzałe owoce pomagają w zaparciach i chorobie wrzodowej.

Zawartość składników odżywczych w 100 g części jadalnej:
wartość energetyczna – od 81 do 103 kcal
węglowodany – od 19 do 23,5 gramów. Zawartość węglowodanów trawionych przez układ pokarmowy człowieka jest znacznie większa w bananach niż w innych owocach. W zielonych bananach znajdują się one pod postacią łańcucha skrobi, który w miarę dojrzewania owoców rozbija się na cukry takie jak fruktoza, glukoza i sacharoza. Wysoka zawartość owych cukrów jest źródłem słodkiego smaku dojrzałych bananów.
błonnik – ok. 2 gramów. W porównaniu z ilością błonnika zawartego w zbożach, jego ilość znajdująca się w bananach jest niewielka, jednakże ma ona istotne znaczenie dla organizmu człowieka. Zbawienny wpływ błonnika zawartego w bananach na przemianę materii sprawia, że mogą one (wbrew powszechnym opiniom o ich wysokiej kaloryczności) być wiodącym składnikiem diet odchudzających. Wchłaniamy o 5 gramów więcej błonnika zjadając dwa małe banany (ok. 250 gramów) niż jedząc np. 100 gramów orzechów. Wg najnowszych badań, błonnik zawarty w bananach sprzyja obniżeniu poziomu cholesterolu i zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób serca (choroba wieńcowa), a w konsekwencji – zawału mięśnia sercowego.
woda – ok. 73,5 gramów. Dietetycy zalecają wypijanie ok. 2 litrów wody dziennie, ową dawkę można ograniczyć, gdyż banany z powodzeniem zastępują wodę (100 gramów miąższu zawiera ok. 74 gramów wody), dlatego też regularne jedzenie bananów korzystnie wpływa na gospodarkę wodną w organizmie człowieka.
tłuszcze – od 0,2 do 0,4 grama. Banany, podobnie jak inne owoce, zawierają bardzo mało tłuszczu. Natomiast znajdujące się w bananowym miąższu kwasy tłuszczowe poprawiają stosunek kwasów nienasyconych do nasyconych, co jest niezmiernie istotne dla naszego zdrowia – stosunek 2:1 redukuje poziom cholesterolu.
białko – od 1,15 do 1,3 grama. Owoce z reguły zawierają śladowe ilości białka, jednakże w bananach jest go stosunkowo dużo. Dietetycy uważają, że więcej niż połowa potrzebnej człowiekowi dziennej racji białka powinna być dostarczana w postaci białka roślinnego, a składające się z ośmiu podstawowych aminokwasów koniecznych do budowy komórek naszego ciała „białko bananowe” ma tutaj fundamentalne znaczenie.
witaminy – banany zawierają znaczne ilości beta-karotenu, witamin z grupy B, a także witaminę C. Gruba skórka bananów zapewnia im właściwą ochronę, dlatego też jedząc banany możemy być pewni tego, że witaminy nie ulegają zniszczeniu.
witamina B1 – ok. 0,07mg.
witamina B2 – ok. 0,08 mg
niacyna – ok. 0,7 mg
witamina C – ok. 17 mg
substancje mineralne – żółta skórka bananów kryje wiele minerałów i pierwiastków śladowych. Niektóre z nich działając w pewnych związkach mają zbawienny wpływ na nasz organizm jak np. potas, magnez i selen chroniące przed chorobami serca. Ilość potasu regulującego ciśnienie krwi i gospodarkę wodną jest bardzo wysoka (393 mg na 100 gramów) a ilości magnezu, wzmacniającego mięśnie i niezbędnego dla prawidłowego funkcjonowania organizmu również nie są małe (36 mg). Ponadto banany zawierają pierwiastki śladowe takie jak miedź, cynk, selen, fluor, mangan i jod.
popiół – ok. 0,9 gramów
wapń – ok. 11 mg
fosfor – ok. 28 mg
żelazo – ok. 0,6 mg
sód – ok. 29 mg
beta-karoten – ok. 300 μg
Aminkowasy – Tryptofan – Aminokwas wchodzący m. in w skład serotoniny sprawia, że spożycie bananów wpływa kojąco na stany depresyjne.

Nie dziwi zatem fakt, że jedząc dziennie sześć bananów średniej wielkości zmniejszamy ryzyko wystapienia choroby wieńcowej o 40%, co zostało potwierdzone przez badania na Uniwersytecie San Diego w Kaliforni

Dietetycy radzą – w upalne dni, kiedy nasz organizm traci bardzo dużo wody pomocny staje się… banan! W 100 g zawiera aż 75 g wody i pomaga gasić pragnienie. Dotychczas banany Chiquita znane były jako poprawiające nastrój owoce bogate w węglowodany, minerały, witaminy i antyoksydanty. Teraz warto sięgnąć po nie by uzupełnić braki płynów w organizmie, szczególnie, gdy za oknem powyżej 25 stopni.

Spędzając wakacje w letnich kuratorach narażeni jesteśmy na pokusy ciężkostrawnych przysmaków. Jedząc wiele tłustych przekąsek, nasz organizm, zmęczony upałem, będzie jeszcze bardziej obciążony. Starajmy się więc dostarczać mu dużo wody i codzienną dawkę warzyw i owoców, a z tych ostatnich zwróćmy uwagę na banany Chiquita i ich właściwości. Zawartość wody w bananach to aż 75 g na 100 g! Gdy intensywnie się pocimy, wraz z wodą ubywa nam składników mineralnych – potasu i magnezu, niezbędnych do pracy mięśni. Pierwiastki te także znajdziemy w bananach.

Jeśli wypoczynek, to tylko bezstresowy. Dbaj by w swojej diecie uwzględnić te produkty, które zapewnia świetny nastrój. Zawierają one witaminę B6, która pomocna jest w walce ze stresem. Uśmiech i dobry humor zapewni Ci zawarta w bananie serotonina – hormon szczęścia. Uaktywnia się on również poprzez promienie słoneczne, więc banan Chiquita, zjedzony w upalny dzień na słońcu sprawi, że uśmiech nie opuści nas ani na chwilę.

Lato i związane z nim intensywniejsze działanie promieni słonecznych, sprzyjają wytwarzaniu się w naszym ciele wolnych rodników. Banany, zawierające antyoksydanty, niwelują szkodliwe działanie tych substancji. Jeżeli więc zależy Ci na dobrej kondycji skóry, nie zapomnij do swojej diety włączyć te najbardziej tropikalne z owoców. Podczas upałów mamy raczej mały apetyt, a nasz organizm nie ma ochoty na kaloryczne dania obiadowe i ciepłe posiłki, które zastąpić może banan Chiquita – apetyczny i pożywny.

Warto pamiętać o bananach Chiquita planując letnie posiłki dla siebie i rodziny. Wskazówek jak zorganizować letnie party, przepisów kulinarnych na dania z bananów oraz 7-dniowej kompleksowej kuracji szukaj na www.chiquita.pl

Do rodzaju bananów należą następujące gatunki i odmiany:
banan mały (Musa nana)
banan ensete, enseta (Musa ensete Gmelin, syn. Ensete ventricosum)
banan karłowaty, banan chiński (Musa acuminata Colla, Musa cavendishii Lamb. ex Paxton, Musa chinensis Lamb. ex Paxton, Musa zebrina Van Houtte ex Planch)
banan manilski (Musa textilis Nee)
banan plamisty (Musa sapientum)
banan zwyczajny, banan właściwy, banan rajski, pizang, muza (Musa x paradisiaca L., Musa ornata var. normalis Kuntze, Musa sapientum L., Musa x paradisiaca var. sapientum)
Musa balbisiana Colla
Musa ornata Roxb.
Musa rubra
Musa troglodytarum L.
Musa velutina H. Wendl. & Drude

Poranne posiłki są niezwykle istotne z punktu widzenia prawidłowego metabolizmu, ponieważ nasz organizm potrzebuje rano znacznie więcej energii do działania. Jej brak, a szczególnie niedostateczna ilość węglowodanów, w znaczny sposób obniża sprawność pracy umysłowej. Dodatkowym zagrożeniem jest fakt, że rezygnacja
z drugiego śniadania i stanowiący jej konsekwencję głód może sprawić, że w porze lunchu zjemy zbyt dużo i trudno nam będzie wrócić do pracy.

Nasz organizm nie potrafi kumulować niektórych składników odżywczych i witamin, niezwykle więc istotnym jest sukcesywne dostarczanie mu posiłków w ciągu dnia – najlepiej aby było ich około pięciu, a jednym z nich było właśnie drugie śniadanie. Wbrew pozorom jest ono istotne nie tylko dla osób pracujących fizycznie ale i umysłowo – najważniejsze jest bowiem dostarczenie witamin z grupy B oraz magnezu i wapnia, które poprawiają przewodnictwo impulsów nerwowych, pomagając tym samym w szybszym myśleniu.

Drugie śniadanie jest też niezwykle ważne dla dzieci, w szczególności zaś uczniów. „Często nie doceniamy wysiłku, jakim dla naszego dziecka jest codzienna nauka w szkole – dodaje Kinga Janik – Koncewicz – potęguje on zapotrzebowanie na energię, które i tak jest dość duże w przypadku wciąż rozwijającego się organizmu dziecka. Przygotowanie dziecku drugiego śniadania do szkoły sprawi więc, że będzie ono miało więcej energii do nauki i łatwiej osiągnie lepsze wyniki w szkole. Wielu rodziców popełnia błąd, nie przygotowując dziecku drugiego śniadania, ale dając mu w zamian pieniądze, aby samo coś sobie kupiło. Niestety dzieci z reguły zadowolą się słodyczami
i niezdrowymi przekąskami mającymi zły wpływ na ich zdrowie. Idealnym kompromisem wydaje się przygotowanie dziecku śniadania, do którego dołączymy owoce – na przykład właśnie „naturalnie opakowanego” banana Chiquita.

Niech zatem w czasie jesieni i zimy banan stanie się naszą codzienną rekomendowaną dawką słońca.

Źródło: Chiquita, wikipedia

hastagi na stronie:

#serotonina w pożywieniu #banan właściwości #banany właściwości #banany wlasciwosci #banan wlasciwosci #właściwości bananów #właściwości banana #banan przed snem #serotonina wikipedia #wlasciwosci banana

Authors

Related posts

Top